Ärtynyt Suoli - Paranna keskittymiskykysi ja vähennä kipuasi

Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan (1) IBS potilailla on keskivertohenkilöön verrattuna enemmän vaikeuksia keskittymisen kanssa. Tutkimuksessa myös huomattiin, että mitä paremmin henkilö kykeni keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, sitä vähemmän kipuja hänellä oli.


Tähän voi olla montakin syytä. Yksi syy lienee keskittymisvaikeuksien tuoma katastrofioinnin lisääntyminen (1). Katastrofioinnissa henkilö alkaa ylianalysoimaan tilannettaan ja kuvittelemaan kaikki pahimmat skenaariot. Tämä on ymmärrettävää, mutta asia, jota kannattaa välttää viimeiseen saakka. Ärtyneen suolen kohdalla katastrofisointi ei liity pelkästään kipuun, vaan myös esimerkiksi matkojen suunnitteluun. Etenkin ripulipohjaisessa ärtyvän suolen oireyhtymässä tuppaa käymään niin, että siitä kärsivä henkilö suunnittelee jopa vessatauot erikseen. Tälläisestä on syytä päästä eroon mahdollisimman nopeasti, sillä se mihin keskityt voimistuu ja jos keskityt tarpeeseesi käydä vessassa, luultavammin käyt enemmän kun olisi tarpeen ja vähintäänkin stressaat "turhaan".


Mitä tulee stressivatsan kiputuntemukseen liittyvään katastrofiointiin, erään toisen vuoden 2018 tutkimuksen mukaan (2) kipukatastrofiointi vaikuttaa voimakkaasti potilaan suoliston herkkyyteen ja kykyyn hyväksyä tilanne. Suoliston herkkyys taas vaikuttaa suoraan siihen, kuinka usein IBS oireita koetaan ja samalla myös elämänlaatuun.


Mitä tehdä asialle?

Tilanteen hyväksyminen on ensiarvoisen tärkeää. Sinun tulee hyväksyä se, että sinulla on ärtyvä suoli, mutta tämä ei tietenkään tarkoita asian kanssa identifioitumista. Hyväksyntä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että et enää stressaa sitä, mitä et voi muuttaa. IBS on ja tulee pysymään, ainakin nykytieteen valossa. Hyväksyntä vähentää oireita merkittävästi. Hyväksyntä myös lisää kykyä keskittyä muihin asioihin.


Hyväksynnän lisäksi on tärkeää hoitaa negatiivisia sisäisiä ajatuksia, IBS-identifioitumista, tunnelukkoja ja menneitä traumoja. Näissä kaikissa auttaa muun muassa Emotional Freedom Techniques hoito, etenkin jos siihen liitetään vahvasti mukaan tunnelukkojen tarkastelu ja meditatiivinen hengittely (www.toimivakeho.fi/eft - katso esimerkkejä hoidoista). EFT:n on todettu muun muassa olevan tehokas ahdistuksen hoidossa (3), vihan hoidossa (4), ylensyönnin hoidossa (5) ja monessa muussakin ongelmassa. Esimerkiksi kipu, masennus, PTSD ja mielihalut:


"Posttest, significant declines were found in anxiety (-40%), depression (-35%), posttraumatic stress disorder (-32%), pain (-57%), and cravings (-74%), all P < .000. Happiness increased (+31%, P = .000) as did SigA (+113%, P = .017). Significant improvements were found in RHR (-8%, P = .001), cortisol (-37%, P < .000), systolic BP (-6%, P = .001), and diastolic BP (-8%, P < .000). Positive trends were observed for HRV and HC and gains were maintained on follow-up, indicating EFT results in positive health effects as well as increased mental well-being." (6)


Myös meditaatio voi auttaa. Esimerkiksi erään juuri kuukausi sitten (4.2020) julkaistun tutkimuksen mukaan (7) meditatiivinen kongnitiivinen terapia selkeästi vähensi potilaiden oireita ja paransi elämänlaatua.


Mitä tulee itse keskittymiseen, on tärkeää huomioida että keskittyminen kipuhetkenä on vaikeaa, joten keskittymiskykyä kannattaa harjoittaa muutenkin. Tähän voi auttaa esimerkiksi tietokoneen ja kännykän käytön vähentäminen, aiemmin mainitsemani EFT, hengitysharjoitukset, meditaatio ja mindful-movement tyyppinen liikunta. Tärkeimpänä lienee kuitenkin yhden asian tekeminen kerrallaan. Keskittyminen myös paranee kivun vähentyessä.


Lähteet:

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29573051

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29882424

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26894319#

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31430984

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31765223

(6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30777453

(7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32134291


 
KYSYTTÄVÄÄ? OTA YHTEYTTÄ!
AnatomyFix
044 524 9651
kevin.gibbs@toimivakeho.fi
Kuutamokatu 8c28
02210 Espoo

Haluamme olla täysin läpinäkyviä tietojesi käytön suhteen.
Luethan tietosuojaselosteemme.
  • Anatomy Fix Facebook