Ärtynyt Suoli ja psyyke - Mitä tulee ottaa huomioon? Miten sitä voi hoitaa?

Päivitetty: touko 5

Ärtyneen Suolen oireyhtymässä tulee ottaa huomioon psyykkeen vaikutus koko kehoon. Karkeasti sanottuna on vähintään kolme henkiseen olotilaan vaikuttavaa asiaa, joita pitäisi tutkia IBS:n hoidossa. Onneksi näitä voi myös hoitaa.


Huomioon otettavia asioita


1) Mahdolliset menneisyyden traumat, kuten koulukiusaaminen, vanhempien tahallisesti tai tahattomasti aiheuteuttamat tunnelukot jne. Lue lisää lapsuuden traumojen vaikutuksesta Ärtyneeseen Suoleen ja krooniseen kipuun täältä.


2) Sisäisen keskustelun negatiivisuus (mennyt ja nykyinen)


3) Ärtyneestä suolesta johtuva stressi. Usein tilannetta katastrofisoidaan, joka on normaali stressireaktio. Tämä ei tietenkään tarkoita, että olotilaa pitäisi vähätellä - IBS on oikeasti hyvin hankala ja pahimmillaan erittäin kivulias ja elämää rajoittava ongelma. Mutta ongelman katastrofisointikaan ei auta. Tämän lisäksi IBS potilaat tuppaavat, täysin ymmärrettävästi, muistuttavat itseään päivittäin siitä, että heillä on IBS, ja käyttävät tätä esteenä asioista nauttimiselle


"En voi tulla juhlimaan, kun mulla on tää IBS enkä tiedä milloin pitää taas mennä vessaan. Enkä mä voisi mitään kuitenkaan syödä. Ja ei musta kuitenkaan mitään iloa olisi kenellekään kun oon vaan kipeenä"


Taas kerran, tätä ei saa väheksyä. Mutta fakta on, että elämästä pitää silti pyrkiä nauttimaan mahdollisimman hyvin. Jos fokusoit päivittäin siihen, ettet voi, ettet kykene ja identifioidut henkilöksi "jolla on IBS", aivosi pyörivät negatiivisessa ajattelussa enemmään kuin positiivisessa. Vahvistat myös itsellesi IBS:n oireiden todellisuuden, jolloin koet kivut vielä vahvempina. Tämä stressi taas vähentää Vagus-hermon toimintaa, huonontaen suolistosi toimintaa ja ruoansulatusta. Näin ollen pahennat oireita, "todistaen" IBS:si vaikeuden. (Mikäli Vagus-hermo kiinnostaa, lue lisää tieteellisempiä blogejani)

Tiede näyttää tämän todeksi ja niin näytti myös omat IBS kokemukseni. Muistan kuinka alussa aina katastrofisoin tilannetta ja kertoilin tästä kaikille. Ja oireet olivat aivan kamalia. Kun opin olemaan miettimättä asiaa negatiivisesti, oireeni vähenivät selkeästi. Lisää omasta kokemuksestani voit lukea täältä.


Hoitomahdollisuudet


Rentoutumismentelmät

Hengitysharjoitukset, kehotietoharjoitukset (kuten jooga ja tai chi) ja meditaatiot auttavat vähintäänkin tilapäisesti. Tarpeeksi usein tehtynä, ne voivat vaikuttaa suoraan aivon toimintaan pitkäaikaisesti, näin vähentäen stressiä ja hoitaen oirekuvaistoa.


Jos rentoutumismenetelmät kiinnostavat, voit ladata mminun ilmaisen "Rentoutumisen ABC" PDF-ohjeen.


Psykologiset hoidot


Emotional Freedom Techniques (EFT) on erittäin tehokas hoitomuoto, jolla voidaan hoitaa muun muassa trauman jälkeistä stressiä (1). EFT:n on todettu vähentävän ahdistusta (-40%), masennusta (-35%), trauman jälkeistä stressiä (-32%), kipua (-57%) ja mielitekoja (-74%) (2), sekä vihaa (3).


Kyseisessä menetelmässä fokusoidaan muun muassa kehollisiin tunteisiin ja psyykkisiin tunnelukkoihin. EFT:ssä käytetään kehon taputtelun lisäksi hidasta hengittelyä, autosuggestioita ("hyväksyn itseni juuri sellaisena kuin olen", "sallin olotilani muutoksen"), visualisointiharjoituksia ja kehotietoisuusharjoituksia.


Näin ollen, Emotional Freedom Techniques on erittäin tehokas hoitomuoto, koska sillä kyetään hoitamaan muun muassa: menneiden tapahtumien aiheuttamaa stressiä; nykyistä sisäistä keskustelua ja Ärtyneen Suolen aiheuttamaa stressiä.

Hoidan itse asiakkaita EFT:llä. Lue siitä lisää: www.toimivakeho.fi/eft (sivulla on myös asiakasvideoita katsottavana)


Hypnoosi on myös todistetusti tehokas IBS:n hoidossa (4). Hypnoosi kykenee muun muassa auttamaan IBS potilaita käsittelemään tunteitansa liittyen IBS:ään, näin ollen vähentäen katastrofisointia, itsesyytöstä tai itsesääliä. Täten se toimii erittäin hyvin stressin vähentämiseen.


Muut psykologiset hoitomenetelmät

On myös, ilman muuta, suositeltavaa kokeilla muun muassa Kognitiivista Psykoterapiaa, Skeematerapiaa, meditaatiota, joogaa, TaiChia sekä muita henkiseen hyvinvointiin liittyviä hoitomuotoja. Yhdessä käytettynä näillä kyetään hoitamaan menneitä traumoja, sisäistä keskustelua ja IBS:n tuomaa stressiä.

Toki jos meinaat hoidattaa itseäsi esimerkiksi koginitiivisella psykoterapialla, kannattaa muista mahdollisista hoidoista puhua kyseisen ekspertin kanssa, jotta hoitosuunnitelma toimii hyvin.

Huomoithan etten ole psykoterapeutti, enkä hypnoterapeutti joten näistä hoitomuodoista kannattaa kysyä suoraan alan ammattilaisilta.


Lähteet

(1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27889444

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30777453

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31558370

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1773844/


113 katselukertaa
 
KYSYTTÄVÄÄ? OTA YHTEYTTÄ!
AnatomyFix
044 524 9651
kevin.gibbs@toimivakeho.fi
Kuutamokatu 8c28
02210 Espoo

Haluamme olla täysin läpinäkyviä tietojesi käytön suhteen.
Luethan tietosuojaselosteemme.
  • Anatomy Fix Facebook