Ärtynyt Suoli (IBS): Mistä johtuu oireiden satunnaisuus

Viime viikolla söit kukkakaalia ja kaikki oli hyvin. Tänään kukkakaali ei sopinut yhtään, vaikka varmistit että aterian FODMAP määrät olivat kokonaisuudessaankin alhaalla. Mistä tämä johtuu?


Ärtynyt suoli (IBS) on oireyhtymä ja yksi oireista on satunnaisuus, eli juurikin se, että joskus vatsa voi paremmin kuin toisina aikoina. Tämän ymmärtämiseksi ja suoliston toiminnan normalisoitumisen mahdollistamiseksi on ymmärrettävä IBS:ää laajasta näkökulmasta. Suosittelen erittäin vahvasti tutustumaan sivustoni kaikkiin ärtynyt suoli -blogeihin, jotta saat mahdollisimman laajan kuvan. Käyn tämän blogi postauksen aikana yleisimpiä syitä tälle, mutta jotta ymmärrät syvemmin miksi asia on juuri näin, muiden blogieni lukeminen on suositeltavaa. Vähintään nämä kaksi kannattaa lukea:


1) IBS: Mitä tiede sanoo osa 1

2) IBS: Mitä tiede sanoo osa 2

Ärtynyt suoli - eri triggereiden ja oireiden yhdistelmä IBS:n triggereitä on hyvinkin montaa erilaista ja jokaisella meillä voi olla useita näistä. Tämän lisäksi pitkäaikaisen kivun ja erinnäisten sisäisten keskusteluiden, esimerkiksi IBS-identifioitumisen ja itsesyytösten, aikaansaamat fysiologiset muutokset voivat lisätä triggereitä tai herkistää kehoamme triggereiden vaikutuksille. Samaten käy jos nukut liian vähän tai elämäntapasi ovat esimerkiksi ravinnon osalta huonoja tai käytät huumeita, tupakoit tai juot alkoholia.


Triggereitä voivat olla muun muassa - Ruoka-aine allergiat tai intoleranssit

- Stressi (itsesyytös, IBS-identifioiminen, työstressi, liian kova tai liian vähäinen treeni, muu ulkoinen stressi kuten raha-asiat tai läheisen kuoleminen)

- Kemiaaliset yliherkkyydet

- Taudit / patogeenit (joko suolistoon tulleet tai esim keskushermostoon vaikuttavat taudit. Joillekin myös flunssa voi olla triggeri)


Ylivoimaisesti yleisimmät näistä ovat ruoka-aine allergiat / intoleranssit ja stressi.


Mistä ailahtelu siis johtuu?

Ensinnäkin on hyvä tiedostaa että suuri osa oireista johtuu keskushermoston kipuherkkyyden lisääntymisestä, aivojen toiminnallisista muutoksista ja suoliston sisäisistä muutoksista (kuten bakteeritasapainon muutos ja ruoka-aine allergioiden / intoleranssien kohdalla mahdolliset fysiologiset muutokset suolistossa). Näihin voidaan vaikuttaa, mutta kaikkea ei voi parantaa.


Toisin sanoen, ehkä viime viikolla kukkakaalia syödessäsi et ollut sairaana, etkä stressaantunut. Et ehkä ollut syönyt laktoosia pariin päivään ja vatsasi voi suhteellisen hyvin. Ehkä tämän jälkeen menit syömään laktoosia ja vatsa oli jo jonkun verran ikävissään, jonka jälkeen kukkakaalin FODMAP:it eivät enää sopineet hetkellisesti vatsalle. Tai ehkäpä eilen pomosi huusi sinulle ja mantelitumakkeesi ylireagoi stressiin, jolloin vatsan toiminta häiriintyi. Ehkäpä sinulla alkoi eilen kevyt nuha ja kehosi meni hieman enemmän tappele-pakene moodiin, jolloin vatsan toiminta hetkellisesti heikkeni ja FODMAP:it olivat sille liikaa. Mitä tehdä asialle? Suosittelen tosiaan lukemaan muutkin blogini, jotta opit aiheesta lisää. Mutta hoidollisesti tämä toki riippuu tilanteestasi. Tässä kuitenkin muutama tärkeä asia


1) On aina hyvä idea tarkistaa keliakia ja laktoosi-intoleranssi, sekä muut mahdolliset ruoka-aine allergiat.


2) On aina hyvä idea hoidattaa itseäsi henkisesti esimerkiksi hengitysharjoitteilla, mindful movement liikkeillä ja eritoten hoidattamalla itsesyytöstä, IBS-identifioitumista ja tunnelukkoja esimerkiksi Emotional Freedom Techniques hoidoilla. Lisää myös huumoria elämääsi, sekä taitojen kartuttamista (kuten rummutus) ja lukemista. Toisin sanoen, huolehdi itsestäsi.


3) Sairastuessasi pidä itsesi lämpimänä, syö lempeämpää ruokaa ja pyri nostattamaan hyvänolon hormoneja yllämainituilla henkisillä hoidoilla (kts. kohta 2). Etenkin 4-7-8 hengittely ja "ommm" äänen venyttäminen pitkäksi vaikuttavat vagus-hermoon ja voivat auttaa vatsan toimintaa myös sairaana, vaikka toki tautia eivät parannakaan.


4) Varmista että et ole syönty liian isoa määrää ruokaa, sillä mikäli keskushermostosi on enemmän taiste-pakene moodissa, isot ruokamäärät voivat olla liian kova pala vatsallesi. Miksi sitä ruokaa pitäisi syödä kun juokset tiikeriä pakoon?

0 katselukertaa
 
KYSYTTÄVÄÄ? OTA YHTEYTTÄ!
AnatomyFix
044 524 9651
kevin.gibbs@toimivakeho.fi
Kuutamokatu 8c28
02210 Espoo

Haluamme olla täysin läpinäkyviä tietojesi käytön suhteen.
Luethan tietosuojaselosteemme.
  • Instagram
  • Anatomy Fix Facebook